maandag 2 mei 2016

Een Mac hoes in vilt en kurk.

De laatste tijd moet ik mijn Mac nogal vaak overal mee naartoe nemen. En een echt mooie hoes had ik daar nog niet voor. Ik gebruikte een stuk naturel kurkleer dat nog over was van de Lena tas en een stuk donkergrijs vilt van Lotte Martens. Ook hier weer geen versteviging, beide materialen geven al genoeg dikte en zachtheid.



De werkwijze is deze van het Tilly tasje uit ons boek Mijn tas. Na een beetje rekenwerk hertekende ik de patroondelen met deze keer geen schuine flap. Eenmaal alle delen uitgeknipt is het een tasje/hoes dat enorm snel in elkaar zit.



De flap is volledig in vilt (binnen- en buitenstof). De achterkant van de hoes is zo verdeeld in een stuk kurk en een stuk grijze vilt. Omdat beide materialen niet rafelen, stikte ik het kurk gewoon op het vilt, zodat die naad geen extra dikte zou geven aan de achterzijde van de hoes.







Al bij al ben ik er wel tevreden mee, ook al zie ikzelf hier en daar wat kleine foutjes ;-) En als ik één goede raad mag geven: knip de naden niet te kort af. Ik deed dat wel, om zo weinig mogelijk dikte te hebben. Maar dat bleek absoluut geen goed idee omdat zowel de elastiek als het kurkleer aan de voorkant loskwamen. Gelukkig reken ik bij het maken van een hoes altijd wat extra naadwaarde in bij het knippen van de delen, een iets bredere naad was dus snel gestikt (en niet meer geknipt ;-)).



Maakten jullie al iets met het kurkleer van k-bas

25 opmerkingen:

  1. Eenvoudig, maar zo mooi! En tijdloos! Knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!
    Ik maakte nog niets omdat ik nog steeds aan het nadenken ben over wat ik nu precies ga maken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo stijlvol zeg!!��
    Het kurkleer is echt een zaligheid om te verwerken. Hier is er een handtas in de maak. Naast vlot!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooi! Waar vind jij die mooie vilt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze komt van Lotte Martens, maar weet niet of ze het ook online verkoopt in de webshop.

      Verwijderen
    2. ja, zocht ik ook nog...alternatieven Elisanna?

      Verwijderen
  5. oh wow Sofie, zo mooi! Echt tijdloos, winkelwaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh wow Sofie, zo mooi! Echt tijdloos, winkelwaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waaaauuuw, prachtig!! Ik kocht het al, maar het maken zal nog wat moeten wachten helaas... Maar dit ga ik alvast onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Perfect! Man man deze is echt prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi. Ik werk ook graag met vilt, superleuk materiaal om te bewerken ( www.viltage.blogspot.com ). Met kurk heb ik nog nooit gewerkt, een nieuwe uitdaging :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw stijlvol. Ik denk dat ik je ooit gewoon na-aap

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Verrassende combinatie met een mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zoooo schoon. Zo'n hoes straalt klasse uit.

    BeantwoordenVerwijderen

  13. شركة المثالية للتنظيف بالاحساء

    تقدم لكم افضل خدمات التنظيف ومكافحة الحشرات ورش افضل انواع المبيدات الامنة والفعالة بالمنطقة الشرقية وتضمن لكم العيض في منزل امن نظيف خالي من الحشرات باسعار مناسبة فتعد شركة المثالية للتنظيف بالاحساء افضل شركة تنظيف بالاحساء تواصلوا معنا من اجل الحصول علي خدمات الشركة بجودة واسعار رخيصة

    شركة المثالية للتنظيف بالاحساء
    شركة المثالية لمكافحة الحشرات بالاحساء

    http://elmthaly-group.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo lieverd,

    Ik vind je blog heel erg ... Ik zie dagelijks jouw blog, is zeer nuttig voor mij.

    U kunt ook vinden Vakantiewoning & Vakantiewoning Portugal – Portugalvilla

    Ontdek onze nieuw gebouwde vakantiewoning & vakantiehuis te huur in Portugal. Portugalvilla aanbod Prachtige oude kastelen en kerken, adembenemende bergzichten.

    Visit Now - http://www.portugalvilla.eu/

    BeantwoordenVerwijderen